simplepay

Ne hagyd ki a pénzügyi tervezést!

Categories
Tudástár

Cikkeink nem minősülnek sem jogi, sem egyéb üzleti tanácsadásnak, az itt közölt információk nem teljeskörűek és nem helyettesítik a megfelelő szakemberekkel történő konzultációt. Cikkeinket nem frissítjük rendszeresen, az abban foglalt információkat ezért mindig ellenőrizni szükséges.

Cikkünk frissítésre került: 2023. november 02. napján

Most elmondjuk, milyen költségei vannak egy webáruház indításának és üzemeltetésének.
1.rész: a webáruház elindításának költségei

Ha idén megvalósítanád az álmod, és belevágnál saját vállalkozásodba, egy webshop indítása az egyik legjobb, amit kitalálhatsz. Egyrészt, mert nem igényel nagy informatikai háttértudást, remek, automatizált rendszerek vannak, amik segítik a kialakítást és a működést, másrészt mert nem feltétlenül kell hozzá óriási tőke sem.

Ha egy ideje vállalkozáson töröd a fejed, akkor azzal biztosan nem mondunk újat, hogy mindegy mibe vágsz, pénzre van szükséged. Az, hogy pontosan mennyi, sok mindenen múlik: ha például egy játszóház indítását tűzted ki célul, a cégalapítás, az eszközök, a helyszínbérlés és az engedélyek költsége az első amivel mindenképp számolnod kell. A pontos tervezés azért is fontos, mert biztosan sok rejtett költséggel kell számolnod, amik csak akkor fedik fel magukat, ha alaposan átgondolod a folyamatot. Nincs ez másként a webshopoknál sem, ahol alapvetően két nagyobb csoportra osztható a tőke összege, amivel jó, ha rendelkezel: az összeg egy része a vállalkozás indításához szükséges, a másik pedig a működés első 3-6 hónapjához. Webshopot akár már pár százezer forintból is nyithatsz, de ahhoz, hogy az online webáruházad működőképes is legyen ennyiből, tudnod kell, hogy mire és nagyjából mennyit költs.

Az indulási költségeken például jelentősen spórolhatsz, ha egy nyílt forráskódú vagy egy bérelhető webshopmotor mellett döntesz. Ebben a két esetben ugyanis nem kell fejlesztőt és dizájnert fogadnod, ráadásul egy bérelt webshopmotor esetén a későbbi fejlesztések is benne vannak a havi bérleti díjban. Az online áruházad motorja azonban csupán egy része a költségeknek. Nézzük is végig, hogy mik egy webshop indításának költségei!

Nyitás előtti költségek

1. Légy vállalkozó!

Az első lépés, és az első tétel a költségek listáján a vállalkozóvá válás összege, hiszen ahhoz, hogy megnyitsd a webshopot legalább egyéni vállalkozónak kell lenned. Azonban azt fontos tudnod, hogy az új KATA szabályozás (2022. évi XIII. törvény) szerint, csak akkor választhatód a kedvező, KATA-s adózást, ha főfoglalkozású egyéni vállalkozó vagy. A KATA vállalkozási forma praktikus lehet, hiszen az indulási költsége pár tíz ezer forint, a fenntartása pedig havi fix összegű 50.000 Ft. Ezt minden tárgyhónapot követő hónap 12. napjáig kell a NAV erre a célra kijelölt számlájára befizetni. Az új Kata szabályok szerint az is kritérium, hogy a vállalkozásodból származó bevételnek az egy naptári évben elért összege ne haladja meg a 18 millió forintos keretösszeget, hiszen ebben az esetben, az összeget meghaladó rész után 40%-os különadót kell fizetned. Ha bármely okból nem vagy jogosult KATA-s adózásra (azaz például van legalábbi heti 36 órás foglalkoztatással járó munkaviszonyod, vagy cégeknek is számláznál), van lehetőség arra is, hogy átalányadózást válassz a személyi jövedelemadó szabályai szerint (Szjtv. 50-56. §).[1] A döntés előtt mindenképp kérd ki könyvelő segítségét!

[1] Megszűntek az egyéb fizetési opciók, már csak 50 ezret lehet fizetni, ha nem éri el a vállalkozás a keretösszeget. Kata tv. 7. § (1) bek.

 

2. Válassz webshopmotort!

Ahogy fent érintőlegesen már említettük, ez a tétel a legjelentősebb a nyitás előtti költségek sorában. A legdrágább természetesen a saját fejlesztés, ami 3-500.000 Ft-tól indul, de akár a milliós összeget is elérheti. A nyílt forráskódú rendszer, amit egyszer kell megvásárolnod, majd utána üzemeltetned 50-100.000 Ft-tól már elérhető. A legköltséghatékonyabb a bérelt webshopmotor, ebben az esetben csupán a 10-20.000 Ft-os havidíjjal kell számolnod az üzemeltetés költségeként.

3. Biztosítsd az oldalad hátterét!

A domain név, a tárhely, egy pénzügyi partnerrel kötött szerződés – akin keresztül a fizetések történnek – és az SSL tanúsítvány is szükséges az induláshoz, mindhárom pár ezer forintba kerül. Utóbbi a weboldaladon történő vásárlás titkosítását biztosítja.

4. Fotók, szövegek, azaz a kreatív tartalom

A kezdeti költségek másik jelentős hányadát a termékekről készülő fotók és leírások teszik ki. Érdemes áldozni erre, hiszen a vásárlóid a kép és a szöveg alapján teszik be a terméket a kosarukba: legyen jó felbontású a fotó vagy fotók, a szöveg pedig informatív és figyelemfelkeltő. Persze megoldás lehet az is, ha te fotózol vagy írod meg a szövegeket, azonban ebben az esetben is számolj fel magadnak óradíjat!

Jelen cikkünk 2023. november 02. napján frissült utoljára. Cikkeinket nem frissítjük rendszeresen, az abban foglalt információkat ezért mindig ellenőrizni szükséges. Cikkeink nem minősülnek sem jogi, sem egyéb üzleti tanácsadásnak, az itt közölt információk nem teljeskörűek és nem helyettesítik a megfelelő szakemberekkel történő konzultációt.