simplepay

Mi alapján válassz tartalomkezelő rendszert webshopodnak?

Categories
Tudástár

Cikkeink nem minősülnek sem jogi, sem egyéb üzleti tanácsadásnak, az itt közölt információk nem teljeskörűek és nem helyettesítik a megfelelő szakemberekkel történő konzultációt. Cikkeinket nem frissítjük rendszeresen, az abban foglalt információkat ezért mindig ellenőrizni szükséges.

Annak érdekében, hogy a webshopod új tartalmakkal bővülhessen, illetve a korábbiakat szerkeszteni, rendszerezni tudd, szükséged van egy tartalomkezelő rendszerre, azaz CMS-re (content management system), amely ebben a segítségedre lesz. Ez a webes szoftvercsomag lehetővé teszi, hogy a friss információkat, tartalmakat a fejlesztő felkeresése nélkül, saját magad oszthasd meg a weboldalon. Vagyis rengeteg időt, valamint pénzt megspórolhatsz vele – csak tudnod kell, milyen szempontok alapján érdemes választanod a lehetőségek közül.

A CMS, azaz tartalomkezelő rendszer – aminek segítségével a tartalmaidat, szövegeket és képeket tudod szerkeszteni – használata számos előnnyel jár, amelyekből te, a webshopod, illetve a látogatók is profitálhatnak. Egyik legnagyobb erénye, hogy a legtöbb CMS felhasználói felülete akkor is érthetővé, áttekinthetővé teszi a weboldalon közzétett tartalmakat és a megosztásra váró vázlatokat, ha nem rendelkezel programozói ismeretekkel. Kifejezetten úgy alakítják ki őket, hogy szakember segítsége nélkül publikálhass, megváltoztathass tartalmakat és figyelemmel kísérhesd a változások sorát, vagy akár visszaállíthass korábbi verziókat. Vagyis nem kell minden apró változás miatt a weboldal fejlesztőjével egyeztetned, amivel időt és pénzt spórolhatsz meg.

Fontos megemlíteni, hogy a CMS nem közvetlenül változtatja meg a weboldal kódolását – azaz nem kell amiatt aggódnod, hogy egy apró hiba tönkreteszi az egész felületet. Ha nemcsak te, hanem más is részt vesz a tartalmak feltöltésében, kezelésében, akkor is nagy segítség lehet a CMS: beállíthatod, hogy az egyes adminok milyen szerkesztői jogosultságokkal rendelkezzenek.

Mivel a legtöbb CMS-re igaz, hogy SEO-barát, ezért az oldal látogatottságát is felpörgetheti. Amellett, hogy könnyebbé teszi a keresőoptimalizálást, a keresőmotorok – pl.: Google – számára is fontos szempont, hogy a weboldalak folyamatosan megújulnak. Vagyis favorizálják azokat, amelyek rendszeresen új tartalmakkal frissülnek. Egy CMS az analitika megértésében is fontos szerepet kaphat: olyan adatokat biztosít, amelyekből megismerheted a látogatók ízlését, szokásait és ezek felhasználásával még több olyan tartalmat állíthatsz elő, amely szimpatikus számukra.

Milyen szempontok alapján válassz tartalomkezelő rendszert?

  • Költségek – Habár a legtöbb CMS ingyenesen elérhető, érdemes előzetesen felmérni, hogy milyen járulékos költségek merülhetnek még fel. Egy webshop esetében például fontos funkció lehet a mobilos vásárlásra optimalizálás vagy az integrált vásárlás, fizetés és szállítás.
  • Felhasználói felület összetettsége – Ahogy fentebb már említettük, a tartalomkezelő rendszerekre általánosságban igaz, hogy könnyen kezelhetők. Azonban az egyes CMS-ek között lehetnek kisebb-nagyobb eltérések. Az egyik legismertebb CMS, a WordPress mindenki számára érthető kezelőfelületet kapott, ezzel szemben a Joomla már igényel alapvető technikai, programozási tudást. A Drupal használatához pedig HTML, CSS és PHP ismeretekre van szükségünk (vagy szakember segítségére).
  • Tartalomkezelő rendszer forráskódja – Korábban már írtunk arról, hogy milyen különbségek jellemzik a nyílt és zárt forráskódú rendszereket. A CMS-ek esetében a forráskód fajtája befolyásolhatja a hibajavítási lehetőségek gyorsaságát, valamint a weboldal biztonságát.
  • Formázási lehetőségek – Mivel a HTML segítségével nem olyan egyszerű a formázás, ezért előzetesen azt is ajánlott felmérni, hogy a tartalomkezelő milyen lehetőségeket kínál. Szerkeszthetők-e az alapvető beállítások, szerkezeti elemek, képek.
  • Kompatibilitás a többi szoftverrel – Ha a webshop üzemeltetéséhez különböző pluginokat, szoftvereket használsz, akkor mindenképp ellenőrizd, hogy ezek kompatibilisek-e a CMS-sel.
  • Keresőoptimalizálás lehetőségei – Ebben a cikkben is megemlítettük, milyen előnyökkel jár egy SEO-barát CMS. Habár ez a funkció a legtöbb tartalomkezelőben megtalálható, kellemetlen lehet, ha utólag döbbensz rá arra, hogy a SEO beállítások megváltoztatásához jártasnak kell lenned a kódolásban.
  • Testreszabhatóság – Tájékozódj, milyen pluginok állnak a rendelkezésedre.
  • Biztonság – Amennyiben a CMS túl egyszerű, a webshopod könnyen a hackerek áldozatává válhat. Ezért mindenképp ellenőrizd, milyen biztonsági beállításokkal, pluginokkal védheted meg a tartalomkezelőt, illetve ezáltal a weboldalad.