simplepay

Számok, infók és statisztikák: így lendült fel az e-kereskedelem az elmúlt években

Categories
Tudástár

Cikkeink nem minősülnek sem jogi, sem egyéb üzleti tanácsadásnak, az itt közölt információk nem teljeskörűek és nem helyettesítik a megfelelő szakemberekkel történő konzultációt. Cikkeinket nem frissítjük rendszeresen, az abban foglalt információkat ezért mindig ellenőrizni szükséges.

Az online kereskedelmi piacon olyan elképesztő mértékű fellendülést figyelhettünk meg az elmúlt években, hogy a szakértők azt jósolják, mindössze 15 éven belül a vásárlások 95 százaléka az online térben fog történni. 20 éven belül pedig szinte a teljes kereskedelem az internetre költözhet, sőt, a legtöbb megrendelés egyenesen a mobiltelefonokról érkezik majd. Ezt az előrejelzést igazolják a közelmúlt e-kereskedelmi felmérései is, amelyek a hazai és a nemzetközi színtéren is érdekes eredményeket mutatnak.

 

A legnépszerűbb termékkategóriák a magyar piacon

 

Habár a magyar e-kereskedelmi piac le van maradva a nyugati országokéhoz képest, a fejlődése – éppen ezért – most gyorsabb ütemben történik. 2019-ben már több mint 600 milliárd forintért vásároltunk online, ez az összeg azóta még tovább nőtt. 2021-ben például az első negyedév forgalma 43,7 százalékkal múlta felül a 2020-as első negyedév forgalmát.

 

Valószínűleg senkinek sem okoz nagy meglepetést, ha azt mondjuk, a legnagyobb változást 2020 hozta. Mind jól emlékszünk arra, hogy a koronavírus-járvány mennyire felforgatta az emberek mindennapjait: a vásárlási és fizetési szokásokat tekintve, az alapvetően konzervatív magyar fogyasztók is az online térbe kényszerültek, nyomást helyezve az e-kereskedelem minden szereplőjére. Ez azt eredményezte, hogy a kínálat kibővült: a 14. Nagy Webáruház Felmérés adataiból kiderült, hogy a – 707 megkérdezett – webshop üzemeltetők közel fele 2020-ban vagy 2021-ben indította el saját online áruházát. A Shoprenter felmérése azt is megmutatta, hogy a webshopok tevékenységi területét tekintve a három legnépszerűbb kategória sorrendje változatlan maradt a tavalyi évhez képest: a képzeletbeli dobogó harmadik helyén a „hobbi és kellék”, a másodikon a „divat és ruházat”, az első helyen pedig az ajándék termékkategória áll. A pandémia időszaka alatt szépen megugrott az építkezés, kert, barkács, a háztartási eszköz, valamint a bútor, lakberendezés termékkategóriákat értékesítő webáruházak forgalma is – ezek foglalják el holtversenyben a negyedik helyet. Emellett a szépségápolási cikkek, a sportkellékek és az élelmiszerek online beszerzése is népszerűvé, sőt hétköznapivá vált.

 

A felmérésből az is kiderült, hogy a fogyasztók körében továbbra is a házhozszállítás a legnépszerűbb kiszállítási opció (83 százalék), de sokan továbbra is megbízhatóbbnak – és olcsóbbnak – tartják, ha offline, személyesen az üzletben vehetik át a megrendelt terméket. Valamint az is egyértelmű, hogy egyre többen teszik le voksukat a különböző csomagpontokra való kiszállítás mellett.

 

Termékkategóriák, amik nagyot robbanhatnak 2022-ben

 

A Shopify 2022 januárjában is kiadta azt az előrejelzést, amelyben az elmúlt hónapok fogyasztói szokásait figyelembe véve listába szedik, melyik termékkategóriák és termékek generálhatják a webshopok számára a legnagyobb bevételt. Ebben az összefoglalóban a játékok és a cipők vezetik a listát, de néhány meglepő árucikk is beverekedte magát a legjobbak közé. Ilyen az otthoni munkavégzés miatt alapfelszereléssé vált irodai szék, a fenntarthatósági törekvéseket támogató vizes palack és a modern művészetek felvirágzása miatt keresetté vált digitális alkotások.

 

Amennyiben a magyar piac trendjeit vizsgáljuk, azt láthatjuk, hogy az elmúlt évben az „élelmiszer és ital”, a „sport és szabadidő”, a „hobbi és kellékek”, valamint a „szórakoztató elektronika” kategóriába tartozó termékek iránt nőtt meg leginkább az érdeklődés online – és minden jel arra utal, hogy ezeknek az árucikkeknek a forgalma a közeljövőben sem fog csökkenni.