Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
Mik a legfontosabb szabályai az árak feltüntetésének a webshopokban?
Cikkeink nem minősülnek sem jogi, sem egyéb üzleti tanácsadásnak, az itt közölt információk nem teljeskörűek és nem helyettesítik a megfelelő szakemberekkel történő konzultációt. Cikkeinket nem frissítjük rendszeresen, az abban foglalt információkat ezért mindig ellenőrizni szükséges.
Cikkünk frissítésre került: 2023. november 02. napján
Saját webshopod elindítása előtt néhány alapvető kötelezettséggel, előírással tisztában kell lenned, hogy a vállalkozásod zökkenőmentesen és a törvényes keretek között virágozhasson fel. Néhány ilyen szabály például a kínált termékek árának feltüntetésére vonatkozik. Szerencsére ezeknek egyszerűen eleget tehetsz, csupán a következő szempontokat kell alaposan megismerned, és követned őket. Ne feledd, ha kérdéseid vannak, mindenképp érdemes egyeztetned egy szakemberrel, hiszen minden eset más és más lehet.
A NIQ kutatása szerint a magyaroknak még mindig az olcsó vételár az egyik legfontosabb szempont a vásárlás során, de – az akciók mellett – egyre többen keresik a minőségi kivitelezést, dizájnt is. Habár a „kedvező ár-érték” fogalom igen szubjektív, a hazai fogyasztók körében egyre inkább meghatározó tényezőnek tekinthető. Ami nem osztja meg ennyire a magyar vásárlókat, az nem más, mint a megtévesztő vagy nehezen fellelhető árak. Ha a vásárlónak kutatnia kell az ár után, vagy nem egyértelmű az árazás, az könnyen eltántorítja a megrendelés befejezésétől. Ráadásul, ha ezt a hibát elköveted, nemcsak vásárlóktól és bevételtől eshetsz el, hanem büntetést is kiszabhatnak rád a szabályok megszegése miatt.
Milyen árfeltüntetési szabályok vonatkoznak a webshopokra?
Az elektronikus kereskedelemben érvényesülő árfeltüntetési szabályok nem különböznek az offline kereskedelemre vonatkozó előírásoktól – tehát a helyes módját már ismerheted, hiszen találkozhattál vele a mindennapok során. De ha hirtelen nem is tudod feleleveníteni, mit szoktál látni az árcédulán, gondolj csak arra, milyen információkat szeretnél megtudni egy-egy termékről. Természetesen a vételárat egyértelműen, jól látható helyen szeretnéd megtalálni. Ezt a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 14. § bekezdése is előírja, ami szerint írásban kell tájékoztatnod a fogyasztókat a termék eladási áráról, vagy az általad kínált szolgáltatás díjáról. Valamint, ha az eladási ár nem egyezik meg a termék egységárával, vagy ha kereskedelmi kommunikáció (akár egy reklám, hírdetés) megjelöli a termék eladási árát, akkor a termék egységárát is fel kell tüntetned. Értelemszerűen, ha pedig a termék nem előrecsomagolt, hanem kimérés alapján választja a vevő, azaz „ömlesztett termék”, akkor elegendő csak az egységárat feltüntetni. Ezeket Magyarország törvényes fizetőeszközében kifejezve, a fizetőeszköz nemét (forint) vagy annak rövidítését (Ft) megjelölve kell megadnod. Fontos, hogy a fogyasztó által ténylegesen fizetendő, az általános forgalmi adót és egyéb kötelező terheket is tartalmazó árat jelöld meg, valamint, hogy az eladási árat, az egységárat, illetve a szolgáltatás díját egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan tüntesd fel.
A kedvezményes ár feltüntetésének helyes módja
A fogyasztóvédelmi hatóság és a Gazdasági Versenyhivatal a normál árak kiírása mellett, az akciók helyes megjelölését is szigorúan ellenőrzi. Az elmúlt években többször szabtak ki bírságot webáruházakra jogsértő reklámkampányok miatt. Ezért, ha kedvezményes áron kínálsz valamilyen terméket vagy szolgáltatást, ne feledkezz meg ellenőrizni, hogy megfelelően jelzed-e az akció mértékét.
2022 májusában az offline és online üzletekre vonatkozóan változtak az akciós árak feltüntetésének fogyasztóvédelmi szabályai, ezek alapján nemcsak az árcsökkenést követő, hanem az eredeti vételárat is jól láthatóan fel kell tüntetned minden termék mellett. Ugyanez vonatkozik azokra a kampányokra, marketingeszközökre, amelyekkel az akciós terméket reklámozod. Fontos kiemelni, hogy csak az árcsökkenés előtti 30 napos (új terméknél 15 napos) időszak során alkalmazott legalacsonyabb ár lesz kommunikálható. Ezzel szeretnék megakadályozni, hogy az eladók pár napra megemeljék a termékek árát, hogy azt követően egy nagyobb mértékű leértékeléssel tévesszék meg az embereket.
Csalogató reklám
A csalogató reklám fogalmát a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény is említi, mint kimondottan „tiltólistás”, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot, éppen ezért jó tisztában lenned azzal, hogy mit is jelent ez a gyakorlatban.
Az árcsökkentés a vásárlás legnagyobb ösztönzője. Ugyanakkor hasznos tudnod, hogy ha az adott terméket kedvezőbb áron értékesítenéd, az csak akkor nem lesz tisztességtelen piaci magatartás, ha a termékből rendelkezésre áll egy előre felmért, elegendő mennyiség, azaz a termék ténylegesen raktáron van, vagyis elérhető. Abban az esetben ugyanis, ha már csak feltételezhető, hogy az adott terméket nem fogja tudni megvenni a vásárló a kínált áron, megfelelő időtartamban és mennyiségben, az tisztességtelen piaci magatartást valósít meg a kereskedő részéről.
Jelen cikkünk 2023. november 02. napján frissült utoljára. Cikkeinket nem frissítjük rendszeresen, az abban foglalt információkat ezért mindig ellenőrizni szükséges. Cikkeink nem minősülnek sem jogi, sem egyéb üzleti tanácsadásnak, az itt közölt információk nem teljeskörűek és nem helyettesítik a megfelelő szakemberekkel történő konzultációt.