simplepay

Friss változások az e-kereskedelmet érintő fogyasztóvédelmi szabályokban

Categories
Tudástár

Cikkeink nem minősülnek sem jogi, sem egyéb üzleti tanácsadásnak, az itt közölt információk nem teljeskörűek és nem helyettesítik a megfelelő szakemberekkel történő konzultációt. Cikkeinket nem frissítjük rendszeresen, az abban foglalt információkat ezért mindig ellenőrizni szükséges.

2022 május 28-tól néhány szigorítást vezettek be a fogyasztók megóvása érdekében. A változtatások többek között vonatkoznak az e-kereskedelmre is, azon belül pedig kitérnek az értékelések kezelésére és az akciós árak feltüntetésére. További részletes információkért olvass tovább cikkünkben.

1. Fogyasztói értékelések valódiságának ellenőrzése

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáttörvény a következőképp fogalmazza: „ha a vállalkozás hozzáférést biztosít a termékek fogyasztói értékeléseihez, az arra vonatkozó információt, hogy a vállalkozás biztosítja-e és hogyan, hogy a közzétett értékelések olyan fogyasztóktól származnak, akik a terméket ténylegesen használták vagy megvásárolták, jelentősnek kell tekinteni.”

Ez a rendelkezés arra kötelezi a kereskedőket, hogy a jövőben mindenképpen tájékoztatást adjanak arról, hogy a fogyasztói értékelések valódiságát biztosítják-e, és ha igen, milyen módon. Ebbe beletartozik például, hogy az értékeléseket milyen módon ellenőrzik, hogyan dolgozzák fel azokat, hogyan jutnak hozzájuk, hogyan számítják ki az átlagos értékelési pontszámokat, minden értékelést közzétesznek-e (függetlenül attól, hogy az pozitív vagy negatív), illetve szponzorált értékelések is szerepelnek-e köztük.

A tájékoztatás megoldható pl. egy belső linkkel, vagy egy felugró pop-up ablakkal, amely arra a dokumentumra irányítja a vásárlót, amely röviden és közérthetően összefoglalja, a legfontosabb szempontokat és elveket, amelyeket a fogyasztói vélemények összegzése és moderálása során követ (pl. arról is tájékoztatást ad, hogy a vevők csak a terméket tudják értékelni vagy a webshopot is).

Emellett májustól feketelistás tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül “annak állítása, hogy a termék értékelését olyan fogyasztók nyújtották be, akik ténylegesen használták vagy megvásárolták a terméket, anélkül, hogy ésszerű és arányos lépésekre kerülne sor annak ellenőrzésére, hogy az értékelések ilyen fogyasztóktól származnak.”

Egy kereskedő tehát csak akkor állíthatja, hogy valós tapasztalatokon alapuló fogyasztói véleményeket tesz közzé, ha egyrészt ennek ellenőrzésére vannak kidolgozott folyamatai, eljárásai, másrészt ennek keretében észszerű és arányos lépéseket tesz meg a hamis fogyasztói vélemények kiszűrésére.

2. Valótlan fogyasztói értékelések közzétételének és a fogyasztói értékelés valótlan bemutatásának tilalma

Májustól feketelistájára tartozik és tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül “a termékek népszerűsítése érdekében valótlan fogyasztói értékelések vagy ajánlások benyújtása, illetve más jogi vagy természetes személy megbízása ezzel, vagy fogyasztói értékelések vagy közösségi médiában történő ajánlások valótlan bemutatása” is.

Ez azt jelenti, hogy feketelistás kereskedelmi gyakorlatot valósít meg a kereskedő a termékek népszerűsítése érdekében valótlan fogyasztói értékelések közzétételével, például

  • ha a kereskedő saját maga helyez el pozitív véleményt a webáruházában,
  • másoktól vásárol pozitív értékelést (pl. ügynökségektől, „kattintó farmoktól”),
  • ha pozitív értékelések közzétételéért cserébe ellentételezésben részesülnek a fogyasztók.

Ezek a gyakorlatok korábban sem voltak ismeretlenek, de a hatóság ezeket egyedileg mérlegelve értékelte. Azzal, hogy a kirívóan tisztességtelen gyakorlatok feketelistájára kerültek, minden esetben tisztességtelennek minősülnek, szankcionálásuk jelentősen egyszerűsödött.

A fogyasztói értékelés valótlan bemutatásának minősül például, ha a kereskedő a tényleges fogyasztói értékelések során például:

  • csak a pozitív értékeléseket teszi közzé és törli a negatív értékeléseket,
  • előre kitöltött pozitív értékelési mintákat bocsát a fogyasztók rendelkezésére,
  • a moderálási folyamat során kapcsolatba lép a fogyasztókkal, és az értékelések megváltoztatására vagy a negatív értékelések visszavonására ösztönzi őket,
  • az összesített értékelési minősítéseket nyilvánosságra nem hozott és/vagy átláthatatlan kritériumok alapján mutatja be.

A témában hasznos útmutatóul szolgálhatnak a GVH korábban közzétett ajánlásai: az ételkiszállító platformoknak készített javaslatok és az értékelési rendszerrel kapcsolatos javaslatok.

3. Akciók feltüntetése

Május 28-tól termékek eladási ára és egységára, továbbá a szolgáltatások díja feltüntetésének részletes szabályairól szóló rendelet módosulása értelmében az árcsökkentés bejelentése esetében meg kell jelölni a korábbi, a vállalkozás által az árcsökkentést megelőzően, meghatározott ideig alkalmazott árat. A korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelent, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző 30 nap. Ha az árcsökkentés mértéke fokozatosan növekszik, akkor a korábbi ár az árcsökkentés első alkalmazása előtti, az árcsökkentés nélküli ár. (A követelmény nem vonatkozik a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre.)